Trafik Kazalarının Önlenmesi İçin Teknolojik Çözüm Projesi

Unknown | 11:04 AM | 0 yorum


Bu projenin içeriğini anlatmadan önce trafik kazalarının nedenleri hakkında biraz bilgi vermekte fayda var. Çünkü projenin bu nedenlerden hangisini azaltacağını, hangisini etkilemeyeceğini fakat asıl  etkili olduğu alanlarda kaza oranlarında büyük bir azalma olup, olmayacağını öngörebiliriz.

Ülkemizde Durum
Ülkemizde her gün yaklaşık 600 ve her saat 27 trafik kazası oluyor. Bu kazalarda Günde 5 - 20 kişi ölüyor, 200 kadar kişi de yaralanıyor. Ortalama her yıl 5 - 6 bin kişi ölmekte ve 100-200 bin kişi de yaralanmaktadır.

Trafik kazalarının oluşmasının en önemli etmeni insandır. Bu oran  % 94’lere kadar ulaşmaktadır.

İnsan Faktörü: %66·
Sürücü: %27·
Yolcu: %1·
Araç Faktörü: % 4,5·
Yol Faktörü: %1

Kazalara neden olan yol faktörü istatistiklere oldukça az yansımaktadır. Bunun nedeni, kaza sonunda rapor verenlerin, karar vericilerin bu konudaki bilgi eksiklikleri ve resmi kurumları koruma isteği olabilir.

İnsan Faktörüne Bağlı Trafik Kazalarının Nedenleri
a) Acemilik,
b) Dikkatsizlik
c) Uzun süre uykusuzluk,
d) Hatalı sollama,
e) Aşırı hız
f) Fazla yük taşımak
g) Alkollü araç kullanmak,
h) Bazı ilaçları kullandıktan sonra araç kullanmak,
i) Trafik kurallarını dikkate almamak,
j) Rutin araç bakımlarını yaptırmamak.

Türkiye'de 1998 yılında trafik kazalarına neden olan kişilerin %44.82'sinin ilkokul, %14.07'sinin ortaokul, %22.88'inin lise ve yalnızca %12.96'sının yüksekokul mezunu olduğu saptanmıştır.

Ölümlü Ve Yaralanmalı Trafik Kazalarına % 1.00 Oranında Etken Olan Yol Kusurlarına  Ait Bilgiler  (2010)

Şehir içi – Şehir dışı Toplamı
Yol Sathında Gevşek Malzeme % 40,91
Yolda Münferit Çukur % 21,90
Tekerlek İzine Oturma  % 15,29
Kısmi veya Münferit Çökme  % 7,30
Düşük banket  %4,68
Köprü çökmesi  % 8,13
Heyelandan Dolayı Şerit Çökmesi  % 1,79
TOPLAM =100,00

Ölümlü Ve Yaralanmalı Trafik Kazalarına % 4.50  Oranında Etken Olan Araç Kusurlarına Ait Bilgiler  (2010)
Şehir İçi- Şehir Dışı Toplamı
Lastik Patlaması % 67,11
Fren %8,82
Diğer Aksam Eksikliği % 7,22
Aks %5,88
Rot %4,55
Direksiyon% 1,60
Şaft % 1,07

Projenin Esası
Yukarıdaki bilgilerin ve oranların bize gösterdiği, “Teknolojik Çözüm Projesi”nin trafik kazalarındaki insan kusurlarını azaltmaya odaklanan bir proje olması zorunluluğudur.

Sürücüyü devamlı denetim altında tutma, trafik kurallarına uyma, fazla sürat yapmama, alkollü araç kullanmama  gibi esaslar projenin ana felsefesidir. Son yıllarda gelişen ve hala gelişmesini bütün hızıyla sürdüren dijital teknolojinin navigasyon, GPS, kamera , kayıt, görsel ve işitsel (audio visual) veri toplama ve veri değerlendirme özellikleri kullanılarak üretilecek cep telefonu büyüklüğünde bir cihaz bütün araçlara yerleştirilebilir.

Belli bir tarihten sonra üretilecek araçlara üretim aşamasında yerleştirilme zorunluluğu getirilebildiği gibi o tarihten önce üretilen araçlara sonradan monte edilme mecburiyeti de getirilebilir.

Nasıl ki uçaklarda kazadan önceki durumu kısmen gösteren Kara Kutu bazı detayları kaydedebiliyorsa bu cihaz da sadece kaza anı değil yazılımında ya da programında bulunan bütün detayları kaydedecek ancak bu bilgiler sadece bir merkezden ve cihaz yerinden çıkarılmadan uzaktan denetlenecektir.

Bu merkez cihaz tarafından kaza vs gibi olağanüstü durumlardan haberdar edilebildiği gibi  aracın sürati, güzergahı hakkında, sürücüsünün alkollü, aracın fazla yüklü, lastiklerin arızalı olup olmadığı  konularında bilgilendirilecektir. Ayrıca sürücünün tansiyon, nabız gibi sağlık verilerini iletebilecektir.

Sürücü cihaz tarafından algılandıktan sonra araç harekete hazır hale gelecektir. Bunun için gözün iris haritası veya işaret parmağı izi taramada kullanılacaktır. Bütün verilerin muhatabı bu kimlik sahibi olacak cezalar ve ödüller bu kimlik numarasına kaydedilecektir.

Category:

0 yorum